الفن العاشر ( حكايات راوى ): تقرأ قصة كوميكس في حجرة جدها
فيس بوكتويتر لينكد ان بنترست واتس ابجوجل نيوز

تقرأ قصة كوميكس في حجرة جدها

تقرأ قصة كوميكس مع جدها


تدخل الطفلة. حجرة جدها، ومعها شنطتها، وتجلس تتكلم معه، وبعد فترة. تخرج من شنطتها، قصة كوميكس، وتبدأ فى قرائتها، فيقول لها جدها: أنت بتقرائي ايه، ياحبيبتي؟

فتقول له: قصة كوميكس ياجدو.

فيقول لها: يعنى ايه كوميكس؟

فتقول له: قصة مصورة.

فيقول لها: مصورة ازاي، أنا مش فاهم، على ايامي. كانت القصص بتتكتب، مش بتتصور.

فتقول له: سيبنى بقى ياجدو، أقرأ القصة، لأنها جميلة قوي، وبعدين هبقي أفهمك، يعني ايه قصة مصورة.

فيقول لها: طب ممكن أشوفها.

فتقول له: ليه؟

فيقول: عشان أعرف يعني، ايه قصة مصورة.

فتقول له: بعد ماخلصها، زي مانا وعدتك من شوية، هاديها لك تشوفها. 

فيقول: بس أنا عاوز أعرف، دلوقتي. يعنى ايه القصة المصورة دى؟

فتقول له: بعد ما أقرأها، هخليك تشوفها، سيبنى أقرأها، وأنا قاعدة معاك، والا هاخرج واسيبك، وأروح أقرأها، في غرفتي

فيقول: خلاص أنا هسكت، بشرط إني أقرأها، بعد ما تتنهى من قرائتها

فتقول: بس دي قصة للأطفال. ياجدو، وأنت كبير.

فيقول: أنا كبير فعلًا، لكن عمري، ما قريت "الكومووووكيس" ده اللى بتقريه ده.

فتضحك وتقول: أسمه كوميكس ياجدو.

فيقول: كوبيكس، مانا عارف. إسمه كوبيس. 

فتضحك مرة أخرى، وتقول: كوميكس ياجدو، كوميكس. 

فيقول: آه فهمت، قصدك كوريكس، ايوه، كوريكس، يعنى كراسة. 

فتضحك مرة أخرى وتقول: ياجدو كراسة ايه، دى قصة كوميكس، يعنى قصة، وفيها رسومات توضح الحكاية، زى كده.

فيقول: آه، لو كنتِ شوفت القصة من البداية، كنت فهمت.

فتقول: فهمت ايه يا جدو؟

يتلعثم ويقول: فهمت الكوكوكس. اللي انت دوشاني به ده. من ساعة ماقعدتي معايا.

فتضحك وتقوله: ياجدو ياحبيبي، إسمه كوميكس، زى اللى كنت بتقراه. فى تطبيق قصص مضحكة مصورة

فيقول لها: ايه علاقة النت بالكتب. هتخرفي، ولا فاكرة انك ممكن تضحكي علىَّ



تقرأ قصة كوميكس في حجرة جدها
تقرأ قصة كوميكس في حجرة جدها


لقرأة المزيد من حكايات جدو وأسرته اضغط هنا


أحمد البوهى

ليست هناك تعليقات: