الفن العاشر ( حكايات راوى ): قدم على طلب رهن عقاري واستلمه
فيس بوكتويتر لينكد ان بنترست واتس ابجوجل نيوز

قدم على طلب رهن عقاري واستلمه

 قدم على طلب رهن عقاري واستلمه فور 


قدم على طلب رهن عقاري واستلمه فورًا


يجلس هنبقة في أحد البنوك، في قسم خدمة العملاء، ويطلب من الموظف المختص أن يعرف شروط التقديم لأخذ قرض رهن عقاري، وبعد أن يعرف المطلوب. يخرج فيقابل صديقه، وأثناء سير هنبقة مع صديقه، في شوارع المدينة، يشير لمحل مغلق، ويقول: أنا كنت في البنك قبل ما أقبلك وقدمت على قرض رهن عقاري و بكره ان شاء الله هأقدم الأوراق المطلوبة، واشتري المحل ده.

فيقول صديقه له: و هاتعمل ايه بالمحل ده ياهنبقة؟

يرد عليه قائلًا: هعمله محل ابيع فيه فاكهة أن شاء الله.

فيقول صديقه: فاكهة تاااااني، نسيت التفاح، لما اشتريت كمية كبيرة منه، وبعد كده، بعته بأقل من تمنه، وقعدت شهر بعدها، مفلس فترة كبيرة جدًا.

فيقول هنبقة: اه فاكر، بس ماتنساش إنى أخدت لقب تاجر.

فيقول صديقة: بس ده كان لمدة يوم واحد.

فيقول هنبقة: عشان كده أنا هاخد قرض الرهن العقاري، عشان اشتري المحل، وأبقى تاجر مستديم، مش لمدة يوم واحد.

فيقول صديقه: و هتعمل زى ماعملت مع التفاح، و تبيع الفاكهة بأقل من تمنها.

فيقول هنبقة: لأ طبعًا، انا هاستخدم طريقة جديدة تمامًا.

فيقول صديقة: وايه هى الطريقة الجديدة؟

فيقول هنبقة: لما أخلص إجراءات الرهن العقاري، واستلم المحل هتعرف.

فيقول صديقه: وامتى هتخلص إجراءات الرهن العقاري، وتستلم الوحدة؟

فيقول هنبقة: بكرة هروح البنك، وأقدم الورق المطلوب، وأخلص الإجراءات، وبعدها استلم المحل.

فيقول صديقه له: خد بالك  انك لو ماسددت الأقساط في ميعادها، البنك هياخد المحل منك.

فيقول هنبقة: متقلقش كل شئ انا درسه كويس.

فيقول صاحبه: أنا عارف انك معلم، وأنا منك على طول بتعلم.

فيقول هنبقة: وهنفضل دايمًا مني تتعلم


وفي اليوم التالي وبعد أن أنهى هنبقة إجراءات الرهن العقاري، ذهب إلى المطبعة، وأحضر بانر قام بطبعه فيها، وعلقه على المحل.

وطلب من صديقه أن يقف أما المحل يردد ماهو مكتوب على البانر. 


قدم على طلب رهن عقاري واستلمه






 


اقرأة المزيد من حكايات هنبقة وصاحبه

أحمد البوهى


ليست هناك تعليقات: