الفن العاشر ( حكايات راوى ): الرهن العقاري وطريقة الحصول عليه
فيس بوكتويتر لينكد ان بنترست واتس ابجوجل نيوز

الرهن العقاري وطريقة الحصول عليه

الرهن العقاري وطريقة الحصول عليه من البنك


محتويات الحكاية

يبحث عن، الرهن العقاري، وطريقة الحصول عليه

الضيف يبحث عن، الرهن العقاري، وطريقة الحصول عليه، على الانترنت، ولكنه لم يفهم شيئًا ومع ذلك، ذهب إلى البنك، وقدم طلب للحصول عليه.


يخبر أصدقائه انه سيحصل على قرض من البنك لشراء منزل

وفي مساء نفس اليوم:

يجلس مع سمير، وجورج على المقهى، ويقول لهم: انا كنت في البنك الصبح، وقدمت على قرض رهن عقاري. وهاخد شقة في إسكان الشباب، بكمبوند السعادة.

فيسأله جورج: ليه؟ 

فيقول الضيف: أنا هتجوز.

فيقول سمير له: ليه يابني، تعمل فى نفسك كده؟

فيقول الضيف: يا بني، بقولك هتجوز. تقولى، ليه تعمل في نفسك كده! هو انا بقولك أنا رايح انتحر. 

فيقول سمير: اللى هتعمله في نفسك أخطر، فخليك عاقل ماتتسرعش.

فيقول الضيف: أنا عاوز اتجنن، احنا خدنا ايه. من العقل يعني؟

فيقول جورج: وتعرف ايه. عن نظام الرهن العقاري، والشروط الواجب توافرها. في المتقدم، لكي يتمكن من الحصول على الرهن العقاري؟

فيقول الضيف: أنا قريت ان البنك بيدي تمويل، رهن عقاري، ففتحت النت، وقريت عنه، ومافهمتش حاجة، فروحت، وقدمت وحاولت أفهم بتوع البنك، ايه هو. الرهن العقاري، وطريقة الحصول عليه"، وكل اللي قدرت أفهمهه اني بسدد المبلغ، والفوائد على أقساط.


يوضح له ماهو الرهن العقارى وكيفية الحصول عليه

فيقول سمير له: عمومًا، انت واد حظك حلو، ويفتح مجلة معه ويقول: ده مقال مكتوب. فيها عن الرهن العقاري. ويبدأ فى قراءته: قرض الرهن العقاري، هو قرض، يتم التقديم للحصول عليه، من قبل مشتري لعقار، أو من قبل صاحب العقار لبيع عقاره، وتتم هذه العملية، لأي غرض من الأغراض المختلفة " كشراء العقار للسكن،  أو شراءه، لغرض تجاري، ينبه سمير، ويقول: خد بالك من إللى جاي ده كويس، ويواصل قراءته: ويتم وضع آلية "قانونية"، من قبل البنك، أو جهات التمويل المالي. من المؤسسات المالية، التي تعطي القرض، لضمان تحصيل أمواله، فى حالة عدم قدرة الحاصل على الرهن العقاري، على السداد، أو عدم التزامه بالشروط التي تم الإتفاق عليها، بين الطرفين.


ماهو الضمان، الذى قدمه، للحصول على الرهن العقاري

فيقول الضيف: أنا قدمت على القرض بضمان مرتبي، اللى باخده من وظيفتي.

فيكمل سمير قراءته ويقول: ويمكن أن تحصل على الرهن العقاري، إما بصورة مباشرة، أو بصورة غير مباشرة. عن طريق وسطاء.


كيف يتم تحديد قيمة الرهن العقاري الممنوح 


وتختلف قيمة الرهن العقاري، على حسب ما تقدمه من ضمانات، ويتم تحديد قيمة سعر الفائدة، والسداد من قبل المُقرض "وهو البنك" على المدة الزمنية. التي سيتم فيها سداد الرهن العقاري.

فيقاطعه الضيف ويقول: كنت فاكرك هتضيف لي شئ جديد، كل ده قالوا لي عليه فى البنك.

فيقول جورج له: يعني خلاص، أخدت قرض الرهن العقاري. 

فيقول الضيف:آه

فيقول سمير له: يا بني فكر. الجواز ده مصيدة، لو وقعت فيها. يبقي عليه العوض، ومنه العوض فيك.

فيقول الضيف: ده مصيدة، جميلة نفسي أدخلها.

فيقول جورج: خلاص، يا سمير سيبه، والتفت للضيف، ويقول: بس ياريت ماتجيش بعد كده، وتقعد تعيط لنا.

فيقول الضيف: أنا بأحب العياط ياسيدي.

فيضع سمير يده على رأسه، ويقول: نفسي الاقي شعرة أشدها

فيقول الضيف، جورج في صوت واحد: ليه؟ هو فيه حد زعلك

فيقول سمير: لأ

فيقول الضيف، وجورج في صوت واحد: طب ليه عايز تشده، لما ماحدش منا زعلك.

فيقول سمير: شعري وانا حر فيه، أشده أحلقه أنا حر، زي ما الأخ، قرأ عن "الرهن العقاري وطريقة الحصول عليه"، وراح وقدم كمان، ويضيع نفسه.


الرهن العقاري وطريقة الحصول عليه




ليست هناك تعليقات: